Analiza sensoryczna

Analiza  sensoryczna jest dyscypliną naukową, łączącą ze sobą zasady eksperymentalnego projektowania i analizę statystyczną, z wykorzystaniem jednego lub kilku zmysłów, stanowiących aparat pomiarowy w ściśle określonych warunkach. Uwzględnia ona wrażenia rejestrowane przez zmysły takie jak: kolor, zapach, struktura, smak.

Pracownia do analizy sensorycznej została zaprojektowana zgodnie z PN-EN ISO 8589:2010, w której uwzględniono ogólne wytyczne dotyczące projektowania pracowni analizy sensorycznej, z późniejszą poprawką PN-EN ISO8589:2010/A1:2014-07, zmieniającą wytyczne co do koloru kabin (punkt 6.2.5).

Produkty, których analiza sensoryczna nie jest możliwa bezpośrednio, przygotowywane są zgodnie z  PN-ISO 5497:1998. W normie przedstawiono wytyczne dotyczące przygotowywania próbek, dla których bezpośrednia analiza sensoryczna nie jest możliwa.

Przeprowadzane analizy sensoryczne produktów, oparte są na metodologiach zgodnie z normami:

      • PN-EN ISO 10399:2018-03 Analiza sensoryczna. Metodyka. Metoda duo-trio,
      • PN-EN ISO 5495:2007 Analiza sensoryczna. Metodologia. Test porównań parzystych,
      • PN-ISO 4121:1998 Analiza sensoryczna. Metodologia. Ocena produktów żywnościowych przy użyciu metod skalowania,
      • PN-ISO 11036:1999 Analiza sensoryczna. Metodologia. Profilowanie tekstury,
      • PN-EN ISO 5495:2007 Analiza sensoryczna. Metodologia. Metoda parzysta,
      • PN-EN ISO 4120:2021-08 Analiza sensoryczna. Metodologia. Metoda trójkątowa.

Laboratorium FoodSector przeprowadzi dla Państwa akredytowaną analizę sensoryczną:

      • koncentratów spożywczych,
      • konserw rybnych,
      • konserwy mięsnych,
      • makaronów,
      • margaryny,
      • mleka i przetworów mlecznych,
      • napojów bezalkoholowych (woda, napoje owocowe, soki owocowe i warzywne, napoje gazowane),
      • olei i tłuszczy roślinnych,
      • opakowań,
      • pasz,
      • pieczywa,
      • produktów non-food,
      • przetworów ziemniaczanych,
      • wyrobów ciastkarskich,
      • wyrobów cukierniczych,
      • wyrobów garmażeryjnych.

Obok metod laboratoryjnych, których istotą jest praca przeszkolonego zespołu, oferujemy Państwu badania konsumenckie. Pozwalają one określić stopień pożądalności i akceptacji oceniających, a także poznać ich preferencje.