Analiza sensoryczna
Analiza sensoryczna jest dyscypliną naukową, łączącą ze sobą zasady eksperymentalnego projektowania i analizę statystyczną, z wykorzystaniem jednego lub kilku zmysłów, stanowiących aparat pomiarowy w ściśle określonych warunkach. Uwzględnia ona wrażenia rejestrowane przez zmysły takie jak: kolor, zapach, struktura, smak.
Pracownia do analizy sensorycznej została zaprojektowana zgodnie z PN-EN ISO 8589:2010, w której uwzględniono ogólne wytyczne dotyczące projektowania pracowni analizy sensorycznej, z późniejszą poprawką PN-EN ISO8589:2010/A1:2014-07, zmieniającą wytyczne co do koloru kabin (punkt 6.2.5).
Produkty, których analiza sensoryczna nie jest możliwa bezpośrednio, przygotowywane są zgodnie z PN-ISO 5497:1998. W normie przedstawiono wytyczne dotyczące przygotowywania próbek, dla których bezpośrednia analiza sensoryczna nie jest możliwa.
Przeprowadzane analizy sensoryczne produktów, oparte są na metodologiach zgodnie z normami:
- PN-EN ISO 10399:2018-03 Analiza sensoryczna. Metodyka. Metoda duo-trio,
- PN-EN ISO 5495:2007 Analiza sensoryczna. Metodologia. Test porównań parzystych,
- PN-ISO 4121:1998 Analiza sensoryczna. Metodologia. Ocena produktów żywnościowych przy użyciu metod skalowania,
- PN-ISO 11036:1999 Analiza sensoryczna. Metodologia. Profilowanie tekstury,
- PN-EN ISO 5495:2007 Analiza sensoryczna. Metodologia. Metoda parzysta,
- PN-EN ISO 4120:2021-08 Analiza sensoryczna. Metodologia. Metoda trójkątowa.
Laboratorium FoodSector przeprowadzi dla Państwa akredytowaną analizę sensoryczną:
- koncentratów spożywczych,
- konserw rybnych,
- konserwy mięsnych,
- makaronów,
- margaryny,
- mleka i przetworów mlecznych,
- napojów bezalkoholowych (woda, napoje owocowe, soki owocowe i warzywne, napoje gazowane),
- olei i tłuszczy roślinnych,
- opakowań,
- pasz,
- pieczywa,
- produktów non-food,
- przetworów ziemniaczanych,
- wyrobów ciastkarskich,
- wyrobów cukierniczych,
- wyrobów garmażeryjnych
Obok metod laboratoryjnych, których istotą jest praca przeszkolonego zespołu, oferujemy Państwu badania konsumenckie. Pozwalają one określić stopień pożądalności i akceptacji oceniających, a także poznać ich preferencje.