Analiza sensoryczna

Analiza  sensoryczna jest dyscypliną naukową, łączącą ze sobą zasady eksperymentalnego projektowania i analizę statystyczną, z wykorzystaniem jednego lub kilku zmysłów, stanowiących aparat pomiarowy w ściśle określonych warunkach. Uwzględnia ona wrażenia rejestrowane przez zmysły takie jak: kolor, zapach, struktura, smak.

Pracownia do analizy sensorycznej została zaprojektowana zgodnie z PN-EN ISO 8589:2010, w której uwzględniono ogólne wytyczne dotyczące projektowania pracowni analizy sensorycznej, z późniejszą poprawką PN-EN ISO8589:2010/A1:2014-07, zmieniającą wytyczne co do koloru kabin (punkt 6.2.5).

Produkty, których analiza sensoryczna nie jest możliwa bezpośrednio, przygotowywane są zgodnie z  PN-ISO 5497:1998. W normie przedstawiono wytyczne dotyczące przygotowywania próbek, dla których bezpośrednia analiza sensoryczna nie jest możliwa.

Przeprowadzane analizy sensoryczne produktów, oparte są na metodologiach zgodnie z normami:

  • PN-EN ISO 10399:2018-03 Analiza sensoryczna. Metodyka. Metoda duo-trio,
  • PN-EN ISO 5495:2007 Analiza sensoryczna. Metodologia. Test porównań parzystych,
  • PN-ISO 4121:1998 Analiza sensoryczna. Metodologia. Ocena produktów żywnościowych przy użyciu metod skalowania,
  • PN-ISO 11036:1999 Analiza sensoryczna. Metodologia. Profilowanie tekstury,
  • PN-EN ISO 5495:2007 Analiza sensoryczna. Metodologia. Metoda parzysta,
  • PN-EN ISO 4120:2021-08 Analiza sensoryczna. Metodologia. Metoda trójkątowa.

Laboratorium FoodSector przeprowadzi dla Państwa akredytowaną analizę sensoryczną:

  • koncentratów spożywczych,
  • konserw rybnych,
  • konserwy mięsnych,
  • makaronów,
  • margaryny,
  • mleka i przetworów mlecznych,
  • napojów bezalkoholowych (woda, napoje owocowe, soki owocowe i warzywne, napoje gazowane),
  • olei i tłuszczy roślinnych,
  • opakowań,
  • pasz,
  • pieczywa,
  • produktów non-food,
  • przetworów ziemniaczanych,
  • wyrobów ciastkarskich,
  • wyrobów cukierniczych,
  • wyrobów garmażeryjnych

Obok metod laboratoryjnych, których istotą jest praca przeszkolonego zespołu, oferujemy Państwu badania konsumenckie. Pozwalają one określić stopień pożądalności i akceptacji oceniających, a także poznać ich preferencje.

Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o naszych usługach i tym, jak możemy wspierać Twój biznes.